Тема 3. Початкові поняття про органічні сполуки
Учень/учениця
Знаннєвий
компонент
знає
і розуміє суть понять гомолог, гомологія; поділ органічних речовин за
якісним складом на вуглеводні, оксигеновмісні та нітрогеновмісні сполуки;
називає елементи-органогени, найважливіші органічні сполуки (метан і перші
десять його гомологів, етен, етин, метанол. етанол, гліцерол, етанова кислота,
глюкоза, сахароза,
крохмаль,
целюлоза, стеаринова, пальмітинова, олеїнова, аміноетанова кислоти), основні
продукти перегонки нафти;
наводить приклади гомологів
метану; природних і синтетичних речовин, спиртів, карбонових кислот, жирів,
вуглеводів;
пояснює
реакції горіння органічних речовин, заміщення для метану, приєднання для етену
й етину; деякі хімічні властивості етанової кислоти; суть процесу перегонки
нафти.
Діяльнісний
компонент
складає молекулярні й
структурні формули метану та перших десяти його гомологів, етену, етину,
метанолу, етанолу, гліцеролу, етанової та аміноетанової кислот; молекулярні
формули глюкози, сахарози, крохмалю, целюлози; рівняння реакцій горіння
(метану, етену й етину, метанолу, етанолу), заміщення для метану (хлорування),
приєднання для етену й етину (галогенування, гідрування), етанової кислоти
(електролітична дисоціація, взаємодія з металами, лугами, солями); загальну
схему полімеризації етену;
розрізняє
за складом метан, етен, етин, метанол, етанол, гліцерол, етанову кислоту, вищі
карбонові кислоти, глюкозу, сахарозу, крохмаль, целюлозу, мило, природні й гідрогенізовані, тваринні й рослинні, тверді й
рідкі жири,
білки, поліетилен, природні і штучні жири;
порівнює: органічні й
неорганічні речовини, крохмаль і целюлозу, склад гомологів метану, насичені й
ненасичені вуглеводні;
характеризує склад, фізичні властивості
метану і його гомологів, етену, етину, етанолу, гліцеролу, етанової кислоти,
жирів, глюкози, сахарози, крохмалю, целюлози, білків, поліетилену;
визначає дослідним шляхом
гліцерол, етанову кислоту, глюкозу, крохмаль;
розв’язує розрахункові задачі на
обчислення об’ємних відношень газів за хімічними рівняннями та інших раніше
вивчених типів на прикладі органічних сполук;
дотримується правил безпечного
поводження з горючими речовинами, побутовими хімікатами.
Ціннісний
компонент
усвідомлює значення вуглеводневої
сировини в енергетиці; природних і синтетичних органічних сполук;
моральну та соціальну
відповідальність за насідки вживання алкогольних напоїв; необхідність збереження
довкілля для майбутніх поколінь;
обґрунтовує роль органічних сполук
у живій природі;
оцінює згубну дію алкоголю на
здоров’я; вплив продуктів синтетичної хімії на навколишнє середовище в разі
неправильного використання їх;
висловлює судження щодо значення органічних речовин у суспільному господарстві, побуті,
харчуванні, охороні здоров’я тощо; захисту довкілля від стійких органічних
забруднювачів.